Print Friendly, PDF & Email

Met de Tesla naar Oostenrijk?

Gepubliceerd op: 30-12-2013.

Met de Tesla naar Oostenrijk, kan dat? De eigenaar van Teslawrap.nl is de uitdaging aan gegaan.

IMG_6633

Via de website van Teslamotors.com had hij gezien dat in de afgelopen weken diverse superchargers geopend waren in Duitsland en Oostenrijk. Na de originele route te hebben bekeken én de locaties van de superchargers, bleek dat de route slecht 80 km langer was dan de snelste route.

Voorbereiding
Eerst heeft hij gebeld met het service center van Tesla. De meeste vragen werden zorgvuldig beantwoord.
Haalt de auto het makkelijk, zijn bergen of een file een probleem, hoeveel tijd heeft de supercharger nodig om de auto te laden, wat als het kouder wordt en wat als je stil komt te staan?

Ook moest er contact opgenomen worden met het hotel op de eindbestemming of de auto daar ook nog geladen kon worden, zodat ook de terugreis geen probleem zou worden.

Alles gecheckt, winterbanden sneeuwkettingen, laadkabels enz.

De reis kan beginnen!
De reis bestond uit vier etappes, de afstand naar de eerste supercharger was 285 km en daarmee de langste, daarna een van 245 km nog een van 198 km en de eindbestemming was dan nog 236 km.

De eerste kilometers gingen prima. Volgens het dashboard zou er 100 km over zijn als ze bij de eerste supercharger aan zouden komen. Maar na verloop van de reis werden die km steeds minder.

Het leek even spannend te worden, maar door niet te hard te rijden was het uiteindelijk geen probleem en werd de supercharger gehaald met nog bijna 60 km op de klok. De gemiddelde snelheid lag rond de 110 km/u.

IMG_6637

Eerste stop
Nu het volgende, het opladen van de auto. De parkeerplaats zag er goed uit, een koffietentje, een Burger-king en zelfs een hotel voor als het nodig is. De stekker erin en daar gaat hij, de km schieten omhoog tot wel 507 km/u dat ziet er veel belovend uit.

Op je gemak een bakkie koffie, helaas werkt de app niet als je geen wifi hebt en dus moet je af en toe gaan kijken hoever hij is met laden. De eerste km gaan snel maar als er weer ruim 300km op staan gaat het een stuk trager. Als je de auto echt vol wilt laden moet je echt wel een uur tellen.

IMG_6643IMG_6653

Zoals je ziet gaat het laden goed en snel. De kachel is ook lekker hoog gezet zodat de auto warm is als ze weer verder gaan.
Het opwarmen wordt nu met stroom van de laadpaal gedaan zodat het niet bij wegrijden hoeft te gebeuren met stroom van de batterij van de auto.

Tweede deel
De tweede etappe is een kleine 245 km. Dus er kan iets harder gereden worden. De snelheid gaat naar de 120 km/u. Er is te zien dat de km sneller minder worden, maar er zijn genoeg reserve km dus dat komt wel goed. Het tweede laadstation wordt zonder problemen gehaald.

Ook het tweede laadstation is weer een grote parkeerplaats met diverse eet/drink mogelijkheden. Eerst even inchecken bij een hotelletje vlak in de buurt en dan weer terug naar het laadstation. Stekker erin en lekker eten.
De auto is weer opgeladen en de buiken zijn gevuld. Nu naar het hotel en een nachtje slapen en morgen weer verder.

IMG_6659

Dag twee
Na een heerlijke nachtrust en een lekker ontbijtje word de Tesla weer richting de snelweg gestuurd. De af teleggen afstand is een kleine 200 km, dus dat moet geen enkel probleem zijn en er wordt weer iets harder gereden. Het wordt wel al een stuk drukker op de weg en af en toe ontstaat er een kleine file.

Het volgende laadpunt komt al weer in zicht. Een stukje van de snelweg af en weer op een grote parkeerplaats wordt het derde laadstation gevonden. Weer 8 palen van Tesla met ruime parkeer gelegenheid. Ook hier wordt een lekker bakkie koffie gedronken en via de aanwezige wifi wordt contact gemaakt met de auto, zodat direct gezien kan worden wanneer de auto klaar is voor het laatste stuk.

IMG_6669

Laatste etappe
Het laatste stuk is 236 km. Het is duidelijk geworden dat dat makkelijk te doen is mits er niet te hard gereden wordt.
Maar zo’n 30 km voor het eindpunt ontstaat er veel file. Voor de Tesla is dat geen probleem, in de file wordt niet veel stroom gebruikt mist de kachel niet op sambal staat en er een beetje slim gereden wordt. Niet telkens vol op het gas maar een beetje rustig aan en ook weer uit laten rollen. Het is ook goed om te weten dat het gebruik van de stoelverwarming vele malen minder stroom verbruikt dan de interieur verwarming.

Zonder problemen wordt de eindbestemming gehaald. de wintersport kan beginnen!

IMG_6684

Eén reactie

  1. Autostoelhoezen schreef:

    Bedankt, ik zal zeker terugkeren. Mans B.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.